امام حسین عزیزترینم

امام حسین عزیزترینم

تقدیم به مولای عزیزم امام حسین
امام حسین عزیزترینم

امام حسین عزیزترینم

تقدیم به مولای عزیزم امام حسین

نقش حضرت زینب (س) در نهضت عاشورا

حسن فاتحی - بی گمان سخن گفتن ازبانوی صبر وادب برای هرنویسنده دوستدار اهل بیت امامت وولایت کار آسانی نیست وبرای تعریف وتبیین رسالت تبلیغی ومدبرانه حضرت زینب (س) حداقلهای معرفتی  برای نویسندگان وجوددارد که ازنگاه من یکی عشق وعلاقه به خاندان نبوت وامامت می باشد ودیگری داشتن توان فهم واستدلال قوی برای درک معرفتی این بزرگان می باشد که من خوداعتراف می کنم مرا توان فهم کمالات خاندان نبوت وامامت نیست ومن ازاین عنصر مهم محرومم ولی انگیزه من ازاین نوشتار بیان ارادت وعلاقه به خاندان نبوت وامامت می باشد یعنی بازبانی قاصر وکلماتی ناقص می خواهم بگویم که ای اسوه صبر ومقاومت وای مادر خوبان دوستت دارم.

سرنی در نینوا می ماند اگرزینب نبود*** کربلا درکربلا می ماند اگر زینب نبود.

نقش حضرت زینب (س) درنهضت عاشورا را دردو مرحله  مهم می توان بیان نمود:

یکی درمرحله مبارزه وجهاد وشهادت ودیگری که مهمتر نیز می باشد درمرحله پیام رسانی وبیدارگری نمود پیدا می کند.

حضرت زینب (س) نیز یک زن است ومثل زنان دیگر ازعواطف واحساسات بهره مند می باشد ولی دروز عاشورا زینب (س) نه تنها باید خودرا مدیریت نماید وبرعواطفش غلبه کند بلکه باید به مجروحان نیز رسیدگی کند وهم هوای دل حسین (ع) را داشته باشد وهم هوای اهل بیت امام حسین (ع) واین مسئولیت شاید درنوشتن ممکن باشد ولی درواقعیت مسئولیتی بس خطیراست.

باهمه این شرایط زینب (س) مسئولیت خویش را دراین حیطه به نحواحسن انجام میدهد وهم پشتیبان اهل بیت امامش می شود وهم درمواقعی بابرادرش وامامش زمزمه محبت می نماید وبادستان خودش پیراهنی را درلحظه وداع برتن امامش می نماید تا مورد طمع دشمنانش قرارنگیرد وآری زینب (س) درحالیکه پاکترین وظریفترین عواطف رادارد ولی وقتی احساس تکلیف می نماید چون کوهی استوار دربرابر مصائب می ایستد وسرخم نمی نماید.

دومین ومهمترین رسالت زینب (ص) رسالت تبلیغی وی بود ودراین عرصه نیز چونان پدر بزرگوارش علی (ع) اسوه فصاحت وبلاغت می گردد وازمجلس عبیداله زیاد گرفته تا مجلس یزید که اسیران را می برند ازحریم امامت وولایت پاسداری می نماید.

درمجلس ابن زیاد درجواب سخنان پرارکنایه وزهرآلود وی می فرماید:
"ستایش خدایی را سزاست که بوسیله پیغمبرش مارا گرامی داشته وازپلیدیها پاک نگهداشته آن کسی رسوا می شود که بدون شک وتردید فاسق است وآن کس که دروغ می گوید فاجر وتبهکاراست وچنین کسی ما نیستیم دیگران هستند الحمدولله"

ویا با بلاغتی تمام درجواب کنایه های  ابن زیاد می فرماید:"  من جز نیکی ندیدم، آنان مردمانی بودند که خداوند کشته شدن را برای آن ها مقدر فرموده بود و آنان نیز با کمال افتخار به آرامگاه خود شتافتند. ولی بدان که به زودی خدا میان تو و ایشان جمع خواهد کرد و تو را مورد بازخواست و احتجاج قرار خواهد داد پس نگران باش که در آن روز پیروز چه کسی خواهد بود؟ (تو با آن ها) ای پسر مرجانه مادر به عزایت بنشیند".

درحالی زینب (س) این سخنان فصیح را بیان می کند که امامش وبرادران وفرزندان ویاران امامش شهیدشده اند ولی زینب (س) خوب میداند که اگر با لسانی بلیغ جواب نابکاران را ندهد خون برادروامامش پایمال می شود وبنابراین با بصیرتی که مختص اوست درمقام دفاع از حقیقت برمی آید.

ودرمجلس یزید نیز با شجاعت تمام سخن می گوید ویزید ویزیدیان را اسیر پنجه های فهم وکمالات خویش می نماید وخودرا دردلهای اهل معرفت تاابد  پرفروغ نگه می دارد .

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://www.roozgozar.com


تاریخ به خودندیده مصداق زنی
درصبرورضا نهدچوزینب قدمی

درصحنه تدبیرکمالات بسی
درپاس ولایتش چوکوه قدری

باعاطفه پاک زنان عصمت
هم مادروهم شیرزن پررمقی

هم حرمت خانواده بهتر داند
هم لحظه تکلیف شود عین علی

درصبروتحملش خلایق حیران
درساعت گفتار خطیبی ازلی

باقامت خونین عزیزان گریان
فرمانده لایقی به بیت نبوی

درمنبرتکریم ولایت محکم
درصحنه احساس مثالی ابدی

قربان کرامت وصفایت زینب
دادی توحیات دیگری بربشری


باصبروبصیرت علی وار خودت
دادی به حقیقت ولایت نفسی

درزمره معدود زنان اسوه
درسینه پاک تونهایت محنی

فاتح به همین نوشته ناقص خود
خواهدکه شود خادم درگاه نبی

هرچندلیاقت نوشتن ز ولا
سخت است به هرنقش ونگار وقلمی



http://www.asrefarda.com

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] 24 دی 1389 ساعت 11:19 ب.ظ

ممنون خوب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد