اگر چه تا قبل از ولادت حضرت امام زمان(عج)، مدعیان بیشتر از نوع
متمهدین ـ مدعیان شخص مهدی(ع) ـ بودند، اما این بار پس از ولادت حضرت، و
دقیقاً از اواخر عصر غیبت صغری، نغمههای مدعیان "بابیت " و "سفارت " امام،
ساز شد. با اینکه حضرت چهار نماینده یکی پس از دیگری معین فرموده بود، باز
کسانی بودند که به موازات آنان ادعای نیابت و سفارت حضرت را داشتند؛ با
اینکه نامههایی از جانب امام(ع) در رد و تکذیب آنها صادر شده بود.
ادعای
سفارت حضرت از زمان شیخ محمدبن عثمان عمروی، سفیر دوم امام مهدی(ع)، آغاز
شد. نخستین مدعی بابیت امام، " ابو محمد شریعی بود و در پی او محمد ابن
نصیر نمیری موسس طریقه نصیریه است که حضرت صاحب الامر او را لعن نمود و
حسین ابن منصور حلاج صوفی معروف و ابو جعفر محمد ابن علی شلمغانی معروف به
ابن ابی الغراقر و ابوبکر محمد ابن احمد عثمان بغدادی و احمد ابن هلال کوفی
و ابو دلف مجنون محمد ابن مظفر عبدالله ابن میمون قداح در سال 251 مدعی
نیابت [امام]حاضر شد و یحیی ابن ذکرویه در سال 281 مدعی باب شدو احمد ابن
حسین رازی و سید شرف الدین ابراهیم، نخست مدعی باب امام بودند و سپس ادعای
امامت کردند. حسین ابن علی اصفهانی و علی ابن محمد سجستانی بغدادی و سید
محمد هندی مدعی باب شدند. عباس فاطمی در اواخر قرن هفتم و درویش رضا
عبدالله حسان المهدی در 1899 خود را باب، سپس مهدی موعود اعلان نمود. محمد
احمد ابن عبدالله سودانی صوفی، [مدعی] اول بابیت امام [شد.] و سپس اعلام
نمود مهدی است و خلاصه سید علی محمد شیرازی با باب بودن ادعایش را آغاز کرد
و تا الوهیت پیش رفت. در این اواخر صوفیان نعمت اللهی برای جنید بغدادی،
مدعی نیابت شده اند ". شیخ طوسی در کتاب الغیبه، در بابی مستقل به نام و
مشخصات برخی از این مدعیان اشاره کردهاند.
http://www.alvadossadegh.com